Rýchlosť, cenová dostupnosť a také veľké rozšírenie všetkých módnych trendov sa stalo dvojsečnou zbraňou. Móda je teraz natoľko pluralistická a postupuje tak rýchlo, že ju obviňujú z únavy a čoraz väčšej normalizácie. Už je ťažšie byť radikálnym, pretože žijeme v dobe, kde sa nosí všetko.
Internet spôsobil v obchode a v kultúre módy revolúciu. Spôsob, akým sa móda kupuje, ako sa odovzdáva a ako sa o nej diskutuje, sa stal demokratickejším procesom, vďaka čomu nie je z účasti na nej nikto vylúčený, či už pre lokalitu, vek, mobilitu alebo skúsenosti s módou.
Z obchodu na internet. Zdroj obrázku: www.pinterest.com |
Technologický pokrok bol spúšťačom premeny módy zo záležitosti určenej výhradne pre bohatých ľudí, na potešenie, ktoré je dostupné pre každého. Priemyselná revolúcia, ktorá bola spätá s pokrokmi vo výrobe textilu urýchlila masovú výrobu. Zlepšenia nastali aj v rýchlosti, kvalite a znížení cien tlače, ktoré mali priamy dopad na šírenie a dynamiku módy.
Uznávaní predajcovia módneho tovaru boli spočiatku nedôverčiví a odolní voči výhodám internetu. Logicky, predpokladali, že kúpa oblečenia je vecou zmyslového zážitku a že šaty treba pred kúpou ohmatať, vyskúšať a vidieť ich. Internet sa však stal silným a rýchlo rastúcim sektorom. Zvyšovaním nákladov na tradičný predaj si veľa reťazcov uvedomilo benefity internetu, a aj keď veľa značiek zaniklo, internetový predaj módy ďalej odovzdáva módne trendy. Tento úspech možno prisudzovať aj novátorskému marketingu, príjemnej skúsenosti zákazníkov, dostupnosti a demokratickej povahe nakupovania cez internet. Nikto sa tu nestretáva s nátlakom alebo odsudzovaním zo strany predavača, takže proces môže byť pomerne anonymný. Doručenie je pomerne rýchle (závisí od ceny), oblečenie sa dá vyskúšať v pohodlí domova a vrátiť (často bez poplatkov), ak nevyhovuje.
Na internete sa takto na Vás nikto nepozerá. Zdroj obrázku: www.pinterest.com |
Internet zdemokratizoval aj účasť spotrebiteľov v kultúre módy. Móda sa už nepropagovala len prostredníctvom tlače alebo televízie. Módny blog sa stal prostriedkom, pomocou ktorého si ktokoľvek môže vytvoriť vlastnú stránku a podeliť sa o svoje krajčírske preferencie, objavy a pozorovania, dať priestor tým, ktorí sa k tradičným formám medializácie nedostali. Populárnejšie z týchto stránok sú napríklad Style Bubble, Garance Dor, Sartorialist, atď. Všetci menovaní majú množstvo nasledovateľov a v módnom priemysle sú uctievaní, pretože ponúkajú svieži a moderný pohľad na súčasnú módu.
Blogerka Style Bubble. Zdroj obrázku: www.pinterest.com |
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára