sobota, 16. apríla 2016

Móda 21. storočia a nástup internetu

Rozšírenie internetu v tak veľkom meradle má najväčší vplyv na spôsob vývoja módy v 21. storočí.  Hocikto môže spustiť módny blog, zapojiť sa do diskusného fóra, vytvoriť si on-line časopis alebo spustiť obchod s vlastnými návrhmi. 

Rýchlosť, cenová dostupnosť a také veľké rozšírenie všetkých módnych trendov sa stalo dvojsečnou zbraňou. Móda je teraz natoľko pluralistická a postupuje tak rýchlo, že ju obviňujú z únavy a čoraz väčšej normalizácie. Už je ťažšie byť radikálnym, pretože žijeme v dobe, kde sa nosí všetko. 

Internet spôsobil v obchode a v kultúre módy revolúciu. Spôsob, akým sa móda kupuje, ako sa odovzdáva a ako sa o nej diskutuje, sa stal demokratickejším procesom, vďaka čomu nie je z účasti na nej nikto vylúčený, či už pre lokalitu, vek, mobilitu alebo skúsenosti s módou. 

Z obchodu na internet.
Zdroj obrázku: www.pinterest.com
Technologický pokrok bol spúšťačom premeny módy zo záležitosti určenej výhradne pre bohatých ľudí, na potešenie, ktoré je dostupné pre každého. Priemyselná revolúcia, ktorá bola spätá s pokrokmi vo výrobe textilu urýchlila masovú výrobu. Zlepšenia nastali aj v rýchlosti, kvalite a znížení cien tlače, ktoré mali priamy dopad na šírenie a dynamiku módy. 

Uznávaní predajcovia módneho tovaru boli spočiatku nedôverčiví a odolní voči výhodám internetu. Logicky, predpokladali, že kúpa oblečenia je vecou zmyslového zážitku a že šaty treba pred kúpou ohmatať, vyskúšať a vidieť ich. Internet sa však stal silným a rýchlo rastúcim sektorom. Zvyšovaním nákladov na tradičný predaj si veľa reťazcov uvedomilo benefity internetu, a aj keď veľa značiek zaniklo, internetový predaj módy ďalej odovzdáva módne trendy. Tento úspech možno prisudzovať aj novátorskému marketingu, príjemnej skúsenosti zákazníkov, dostupnosti a demokratickej povahe nakupovania cez internet. Nikto sa tu nestretáva s nátlakom alebo odsudzovaním zo strany predavača, takže proces môže byť pomerne anonymný. Doručenie je pomerne rýchle (závisí od ceny), oblečenie sa dá vyskúšať v pohodlí domova a vrátiť (často bez poplatkov), ak nevyhovuje. 
Na internete sa takto na Vás nikto nepozerá.
Zdroj obrázku: www.pinterest.com
Internet zdemokratizoval aj účasť spotrebiteľov v kultúre módy. Móda sa už nepropagovala len prostredníctvom tlače alebo televízie. Módny blog sa stal prostriedkom, pomocou ktorého si ktokoľvek môže vytvoriť vlastnú stránku a podeliť sa o svoje krajčírske preferencie, objavy a pozorovania, dať priestor tým, ktorí sa k tradičným formám medializácie nedostali. Populárnejšie z týchto stránok sú napríklad Style Bubble, Garance Dor, Sartorialist, atď. Všetci menovaní majú množstvo nasledovateľov a v módnom priemysle sú uctievaní, pretože ponúkajú svieži a moderný pohľad na súčasnú módu. 
Blogerka Style Bubble.
Zdroj obrázku: www.pinterest.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára