Byzancia (395 -1453)
Byzancia vo všetkom
pokračovala v rímskych tradíciách. Móda nadväzovala na odievanie
cisárskeho Ríma. Najskôr presadzovali antické odevy, neskôr sa však prejavil perzský
a arabský vplyv, hlavne čo sa týka farieb a materiálov. Základným
typom odevu je stále tunika, ale už s dlhými rukávmi. Bola úzka,
dlhá, bez riasenia a zahaľovala
celú postavu. Dĺžka a jej zdobenie sa menilo podľa spoločenského
postavenia jej nositeľa. Odevy vznešených ľudí boli vyrábané z drahých
materiálov, prešité zlatými vláknami ozdobené drahokamami, v dôsledku čoho
sa odevy stávali čím ďalej tým viac nepružnými a nepohodlnými. Boli ťažké,
nepružné, úplne halili celé telo a pri tom nesledovali jeho prirodzenú
líniu. Novinkou je, že v mužskom oblečení sa pod perzským vplyvom objavili
nohavice, ktoré sa v antike nenosili a boli považované za
barbarské oblečenie. Tradícia byzantského odievania pretrváva až dodnes v cirkevnom
odievaní – alba (spodné biele rúcho kňazov) je tunikou a vrchné rúcho je
dalmatikou.
Ženský odev, mužský odev a dalmatika. Zdroj obrázku: www.pinterest.com |
Gotika (8. - 15. storočie)
Línia odevu sa
v gotike mení, od konca 12. storočia už odev nezahaľuje pôvaby postavy,
práve naopak. Sleduje, vyznačuje a zvýrazňuje obrysy tela. Vzniká
tvarovaný odev. Snahu o štíhlosť vyjadrujú tesné odevy s dlhými
nefunkčnými rukávmi, ozdobné rozstrihy, dlhé špicaté topánky a rôzne
bizarné a fantastické pokrývky hlavy. Základom ženského odevu je tunika
s dlhými rukávmi, ktorá však už pevne obopína ramená a prsia
a vyznačuje pás, ktorý mal byť veľmi útly. Vpredu siaha až po zem,
vzadu sa predlžuje do vlečky. Rukávy buď visia až po zem, alebo sú úzke
a od lakťov sú na nich pripojené dlhé nepraktické pásy – pachy. Tento odev
sa nazýval cotte a časom sa postupne zväčšoval aj výstrih. Základom
mužského odevu bol krátky cotte, tesné pančuchové nohavice
z farebného súka a krátky plášť. V 14. storočí sa v ženskom
oblečení objavil surcot – kratšia a voľnejšia šatová sukňa, ktorá sa
obliekala na cotte. Objavili sa aj gombíky, pretože šaty boli také tesné, že by
sa do nich inak nedalo obliecť. Mužský kabát sa skrátil kúsok pod pás
a bol tesný a tak sa zapínal množstvom gombíkov. Módne boli pestré
farby, respektíve ich kombinácia. K oblečeniu patrili aj turbany, barety
a klobúky.
Mužský odev, ženský odev a pachy pripojené na ženské šaty. Zdroj obrázku: www.pinterest.com |
Renesancia (14. - 16. storočie)
Základným odevom žien je tesná gamurra, alebo cotta a cioppa, ktorú nosili ako vrchné šaty. Väčšinou bola široká a bohato vyšívaná. Charakteristickou časťou mužského oblečenia bola zimurra – dlhý, kožušinou ozdobený kabát so šitými rukávmi. Taktiež nosili aj pančuchové nohavice a špicaté topánky. V 15. storočí ženy preferujú štíhly mladistvý vzhľad, nosia sukňu a tesný, vpredu aj vzadu vystrihnutý živôtik s pásom umiestneným v prirodzenej polohe. Rukávy neboli všité, ale iba sa priväzovali k odevu stužkami a tak sa mohli ľahko vymieňať. Dámy nosili ľahké priesvitné závoje a rôzne pokrývky hlavy, ktoré boli rozmanité, ale nie také bizarné a fantastické ako gotické.
Mužský odev sa neodlišoval od neskoro gotického odevu. Novou viditeľnou súčasťou odevu bola košeľa. Na odevoch sa objavujú rozparky. V 16. storočí sa ideál krásy mení. Do popredia sa dostáva plnoštíhla žena a zrelý, silný a robustný muž. Tomuto ideálu sa prispôsobili aj odevy. Šaty sú široké, vyrábané z ťažkých, drahých materiálov, čo podčiarkuje zrelosť ich nositeľa. U dám mal tesný živôtik veľmi hlbokú kruhovú, alebo štvorhrannú dekoltáž. Sukňa bola bohatá, pravidelne nariasená, niekedy mala aj vlečku. Koncom storočia pod vplyvom španielskej módy začínajú nosiť dámy okružie a pevnú sukňu.
Ženský a mužský odev. Zdroj obrázku: www.pinterest.com |
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára